De echte top 40

19 May, 2010

de top 40 zoals we die in de free record shop zien liggen is niet de top 40 zoals die eigenlijk is. de top 40 is 1 van de vele manieren hoe de muziek industrie geld wil verdienen aan de artiesten. hoe werkt dit dan? en hoe zit het dan met de echte top 40? in principe is het eigenlijk nog niet eens zo slecht bedacht. de top 40 is wat men wil dat jij koopt. uiteindelijk word het gekocht, en klopt de top 40 dus bijna. de top 40 die jij leest is dus eigenlijk de top 40 van een paar weken in de toekomst. hoe kan dit? tja... hoe controleer je anders het koop gedrag van de consument. het ligt voornamelijk aan 3 variabelen. een artiest heeft een lied geschreven, van alle nummers op het album vind hij dit lied het beste. het is lekker commercieel, goed deuntje, en gericht op de meeste mensen. vervolgens gaat er een hele dot geld naar degene die de top 40 regelt. deze persoon zet het nummer op een bepaalde plek in die top 40. jij leest in de top 40 dat dit nummer heel populair is, en vervolgens denk jij "als iedereen dit nummer koopt, misschien is het dan wel heel goed". kans is groot dat je het nu gaat kopen, en vele anderen zullen je hierin volgen. vervolgens komt dit nummer dus inderdaad op die plek in de top 40 te staan. dit gebeurt soms, maar lang niet altijd. vanplaats dat het in de top 40 word gezet, wordt dit nummer op de "aanbevolen" lijst gezet die naar muziek winkels worden gestuurd. die winkel koopt dan vervolgens 1000 cd's hiervan, en zo komt het nummer alsnog op de top 40 te staan. heb jij genoeg geld? dan kun je zelfs frans duijts in de top 40 krijgen (een zielige vage dikke zanger uit brabant). hoe zou de top 40 eigenlijk moeten werken? door te kijken naar de verkoop cijfers van een bepaald nummer. hierkomt het 2de gedeelte van de doorgestoken kaart bij kijken. wanneer een muziek winkel een doos cd's besteld van een artiest, dan wordt dit gezien als "verkochte exemplaren". dat deze cd's nog 10 jaar in een hoek blijven liggen omdat niemand ze wil kopen is dan bijzaak. elke cd die de fabriek verlaat word gezien als een "verkochte cd". en dat getal wordt gebruikt om de top 40 te maken. dus het gaat er NIET om hoeveel mensen deze cd gekocht hebben, het gaat erom hoeveel cd's de fabriek verlaten hebben op weg naar een klant (in dit geval is een winkel ook een klant). het getal dat wordt gebruikt staat dus niet gelijk aan het aantal mensen die de cd hebben gekocht, maar aan het aantal dat de fabriek verlaten heeft. dat een hele doos cd's vervolgens nog 10 jaar in het magazijn blijft liggen omdat niemand de cd koopt.... dat is dan bijzaak. de top 40 is ook erg afhankelijk van welke maatstaf men neemt. de verkoop van een cd in amerika is totaal anders dan die in nederland. we hebben andere voorkeuren, binnenlandse artiesten en een eigen kop gedrag. maar dat hoeft niet te betekenen dat men ook alleen maar kijkt naar de verkoopcijfers van ons land. het combineren van de getallen kan ook nog weleens gunstig spelen in de richting van degene die een behoorlijk bedrag hebben. het is niet voor niets dat de namen uit de top 40 niet zozeer goed zijn, maar vooral stinkend rijk. beginnende bandjes die geen reputatie hebben en geen geld komen niet in deze lijst, artiesten die geen reputatie hebben maar WEL geld hebben, komen wel in deze lijst. je ziet dus op deze manier dat de top 40 eerst word gemaakt, en dat mensen daarna de top 40 gaan volgen. de top 40 bepaalt dus in grote lijnen wat er straks verkocht gaat worden. vandaar dat de grote muziek namen erg geintresseerd zijn in dit soort lijsten. je naam in die lijst hebben kan helpen om je verkoop flink te laten stijgen. ben jij een beginnend artiest? nou... dan zou ik maar flink sparen, want anders duurt het erg lang voor je daar komt. de nummers uit de top 40 worden namelijk meer gedraaid op de radio, vaker op tmf en mtv, meer verkocht, bekender etc.etc. het is als een reclame, hoe vaker mensen het horen, hoe beter het blijft hangen.

Laat een reactie achter

Ga naar boven.